tiistai 27. lokakuuta 2009

Perjantaista tiistaihin

Kun tulin tänne Koreaan kirjoittelin tätä blogia miltei joka päivä, mutta nykyinen tahti tuntuu olevan lähinnä yksi postaus viikossa jos sitäkään. Joskus vaan on sellaisia päiviä, ettei tapahdu oikein mitään mainitsemisen arvoista, ja sitten seuraavaksi tulee useamman päivän jakso jolloin on niin paljon puuhaa ettei tahdo keretä/jaksaa enää blogia kirjoittelemaan.

Viime perjantai meni aika lupsakasti nukkuessa pitkään ja puuhaillessa koulujuttuja asuntolalla. Iltapäivästä kävin neuvomassa Anjalle miten lähetetään paketti Eurooppaan, ja sitten menimme hänen ja Dayoungin kanssa kahville. Kahvilasta lähdettyäni jäin pyörimään pohjoisportille, sillä olimme sopineet Kahorin ja Bogeunin kanssa menevämme kuuntelemaan jotain indie-bändiä yhteen kahvilaan. Kävimme Kahorin kanssa syömässä eräässä japanilaisessa ravintolassa (todella hyvää oli!), ja tapasimme illallisen jälkeen Bogeunin. Saimme siinä sitten huomata että illan keikka oli peruttu, joten päätimme mennä muuten vaan istuskelemaan toiseen kahvilaan.

Cafe de Roma

Menimme kahvilaan jossain kuuden jälkeen, ja lähdimme takaisin asuntolalle yhdentoista maissa, eli juttua kyllä riitti. Näiden kahden kanssa on aina hirmu hauskaa, ja puheenaiheet risteilevät kaikissa mahdollisissa aiheissa maan ja taivaan välillä.

Lauantaina oli vuorossa koulumme kv-toimiston järjestämä matka Haein-temppelille. Paikka on noin tunnin bussimatkan päässä Daegusta, joten läskimme matkaan aamulla yhdeksän jälkeen jotta kerkeäisimme tehdä ja nähdä paikanpäällä kaikkea jännää.

Oli temppeli ihan mielenkiintoinen, mutta vähän häiritsi se, että oppaamme ei puhunut kovinkaan hyvää englantia (tyyppi pyyteli koko ajan anteeksi ja toisteli että tämä oli hänen ensimmäinen kerta vetää kierros englanniksi). Toisinsanoen emme oppineet oikein mitään temppelistä. Muuta kuin että se on aika vanha, ja sen alueella olevassa kirjastossa on säilössä Tripitaka Koreana, 1200-luvulla tehdyt yli 80000 puista laattaa, joissa on buddhalaisuuteen liittyviä tekstejä.

Ihmisiä menossa Tripitaka Koreana-kirjastoon

Temppelikierroksen jälkeen kaikki alkoivat olla jo nälkäisiä, joten onneksi seuraavaksi olikin vuorossa lounas läheisessä kylässä.

Istuimme ravintolassa luonnollisesti perinteiseen korealaiseen tyyliin lattialla. Ruokana oli myös jotain perin korealaista, nimittäin bibimbabia.

Syötyämme kapusimme taas bussiin ja jatkoimme matkaa lähellä olevaan perinnekylään. Kyseisessä kylässä teimme muun muassa riisikakkuja ja kuuntelimme perinteisiä korealaisia musiikkiesityksiä.

Saimme myös painaa itsellemme otteen Tripitaka Koreanasta.

Tehdäksemme riisikakkuja riisi piti mätkiä ensin puunuijilla sopivaksi mömmöksi.

Kuunneltuamme ensin korealaisten musiikkiesityksiä vaihtarit saivat itse kokeilla soittimia.

Läksimme takaisin koulua kohti neljän aikaan iltapäivällä. Noin vartin ajomatkan päästä koululta bussimme päätti kuitenkin hajota, vieläpä keskelle moottoritietä. Odottelimme sitten siinä yli tunnin josko vika saataisi korjatuksi. Onneksi matkalla mukana olleet korealaiset buddyt saivat lopulta tilattua toisen bussin pelastamaan meidät. Takaisin koululle pääsimme puolen seitsemän maissa.

Sunnuntaina oli jälleen aika leppoisa päivä. Nukuin pitkään (taas) ja iltapäivästä suuntasin keskustaan syömään ja katsomaan leffaa Iiriksen kanssa. Tällä kertaa kävimme katsomassa jonkun ihme sci-fi-seikkailuhöskän nimeltä Pandoru,. Ei ollut kovin kummoinen.

Maanantai oli työpäivästä huolimatta yllättävän hauska päivä. Menimme töihin poikkeuksellisesti jo yhdeksäksi (yleensä menemme maanantaisin Novotelille vasta yhden aikaan päivällä), sillä iltapäivällä neljän aikaan koululla oli vaihtareille suunnattu esitelmä Korean kulttuurista. Kiiruhdimme siis töistä jälleen taksilla asuntolalle ja sieltä Global Loungeen. Esitelmä itsessään oli rehellisesti sanottuna melko tylsä. Mutta jokainen paikalle eksynyt sai ilmaisen jostain Korean kulttuurin alueesta kertovan kirjan itselleen. Valitsin kirjan nimeltä "Fifty Wonders of Korea Volume 1. Culture and Art". En ole kerennyt vielä oikein perehtyä kirjaan, voi olla mielenkiintoinenkin.

Esimerkki näytös siitä, miten korealainen oikeaoppinen muodollinen kumarrus tehdään.

Esitelmän loputtua tarjolla oli korealaisia perinteisiä herkkuja, kuten (yllätys yllätys) riisikakkuja. Siinä syödessämme saimme kuullä myös perinteistä musiikkia taustalla.

Koko esitelmän jälkeen minun oli tarkoitus mennä keskustaan käymään kirjakaupassa Sunghon kanssa. Lopulta iloiseen joukkoomme liittyi myös Kahori ja Anja. Keskustaan päästyämme menimme tosin ensin syömään, sillä kaikilla alkoi olla jo aika kova nälkä. Päädyimme erääseen japanilaiseen ravintolaan, joka ainakin omasta mielestäni oli todella hyvä.

Ruuan ja kirjaostosten jälkeen päädyimme jotenkin norebangiin, eli korealaiseen karaokeen. Norebang eroaa suomalaisesta vastikkeestaan aika lailla, sillä täällä mennään porukalla vuokraamaan yksi huone, jossa sitten lauleskellaan vain kavereiden kuullen. Täytyy sanoa että täkäläinen karaoke on paljon hauskempaa kuin suomalainen. Lauleskelimme siinä sitten miltei kaksi tuntia, ja takaisin asuntolalle pääsimme vasta puolen yön aikaan.

Sitten tarinaa tältä päivältä. Olin sen verran väsynyt etten jaksanut herätä yhdeksäksi logistiikan tunneille, joten päiväni alkoi vasta kello 13:30 EU-komissaari John Sagarin erikoisluennolla. Luento ei tarjonnut eurooppalaiselle mitään uutta, sillä siinä käsiteltiin lähinnä vain EU:n tehtäviä Euroopassa ja maailmalla. Luento olikin alun perin suunnattu korealaisille opiskelijoille, ja heille se varmasti olikin ihan hyödyllinen. Luennon jälkeen eurooppalaisilla oppilailla oli mahdollisuus tavata Mr. Sagar Global Loungessa järjestetyssä vastaanotossa. Juttelimme herra komissaarin kanssa korealaisesta kulttuurista, kuinka olemme tänne sopeutuneet, mikä on mukavaa ja mikä ei ja niin edespäin. Oli ihan mukavaa.

Luennolla.

Aika paljon oli porukkaa paikalla.

Eurooppalaisille vaihtareille suunnattu vastaanotto Global Loungessa.